Každý z nás jistě slyší na slovo sleva. Dnes se budeme zabývat tím, jak to je ve skutečnosti se slevami. Ukážeme si jak hluboko králičí nora z hlediska slev a marketingu vede a že ne vždy se jedná o slevu, nýbrž o podvod na lidi, marketingový tah který má za úkol svést zákazníka k nákupu. Ne každý z nás si ověřuje, zdali je sleva, kterou vás obchod láká opravdu skutečná. Když už někdo vylepí do výlohy, nebo na svém eshopu grafickou či textovou upoutávku se slevou ve výši padesát i více procent, tak není od věci si rychle na internetu zjistit, zdali se jedná o reálnou slevu či nikoliv. Na názorných příkladech si ukážeme, jak poznat skutečnou slevu od klamavé. Bohužel pro nás ve většině případů se na českém trhu setkáte především s těmi klamavými.
Příklad klamavé slevy?
Schválně jsem si vybral jeden z největších eshopu v Česku a rozhodně si nebudu brát servítky. Jedná se o eshop www.mall.cz. Praktika, kterou vám ukážu, není jen taktikou této společnosti, nýbrž se to týká většiny eshopu v Česku. Podívejte se na tento obrázek, kde zviditelňuji první zobrazenou slevu, na eshopu www.mall.cz, bez toho abych si vybíral. Na základě tohoto prvního produktu, který se mi zobrazil, si ukážeme, jestli je jedná o klamavou slevu, nebo o slevu reálnou.
Cena produktu v našem případě se jedná o prací prášek Ariel Mountain Spring 3,5l, 50 praní, kde Mall uvádí po slevě dvacet procent cenu tři sta třicet devět korun s tím, že i podává informaci o tom, že ušetříte celkem devadesát korun, protože původní cena Arielu je čtyři sta dvacet korun. Nyní se podíváme přes portál www.heureka.cz na to, za kolik tento prací prášek prodávají ostatní prodejci a zdali někdo z nich Prodává prací prášek za zmiňovanou plnou prodejní cenu čtyři sta dvacet korun.
Po zadání klíčového slova „Ariel Mountain Spring 3,5l, 50 praní“ do vyhledávání portálu www.heureka.cz se mi zobrazily pouze 3 odkazy a tak jsem si řekl, že bude férové, když svůj dotaz zobecním, tak abych dostal co největší možný počet výsledků. Opětovně jsem do porovnávače www.heureka.cz zadal klíčové slovo „Ariel Mountain Spring gel na praní 3,5 l“, kde jsem vypustil sousloví „50 praní“. V tuto chvíli jsem již dostal mnohem více výsledků pro porovnání. Budu tedy posuzovat výsledky z této první stránky, kterou přikládám jako obrázek z portálu www.heureka.cz.
Z obrázku je patrné, kolik stojí prací prášek „Ariel Mountain Spring gel na praní 3,5 l“ v ostatních eshopech. Běžná cena se tedy u ostatních pohybuje v rozmezí „dvě stě devadesát jedna až tři sta třicet devět korun“. Nejdražší cenu má paradoxně mall.cz i když uvádí slevu dvacet procent. Nyní si asi tak jako já říkáte „Wo co go?“. Jak je možné, že je na produkt sleva dvacet procent a přitom je na první stránce v porovnávači Heuréka nejdražší? Zkusíme se tedy podívat na některý se zobrazených eshopu. Schválně nevyberu ten nejlevnější, ani ten nejdražší, ale něco mezi, ideálně s dopravou zdarma. Vybral jsem eshop www.BigBig.cz, který uvádí jak je z obrázku a detailu produktu patrné cenu tri sta devět korun s dopravou zdarma! A ejhle sleva žádná :). Koncová cena produktu pro zákazníka je tedy tři sta devět korun včetně dopravy.
A jakou že to má koncovou cenu Mall, který uvádí slevu dvacet procent? Tak si to spočítáme. Cena produktu tři sta třicet devět korun, doprava od devadesáti devíti korun. Cena celkem včetně dopravy činí u eshopu www.mall.cz čtyři sta třicet osm korun. Posouzení jestli se jedná o klamavou reklamu či nikoliv nechám na vás.
Nyní je čas pro rekapitulaci této případové studie
Eshop www.mall.cz (sleva dvacet procent)
Produkt: Ariel Mountain Spring gel na praní 3,5 l
Cena produktu po slevě + doprava: čtyři sta třicet osm korun
Náhodně vybraný eshop www.bigbig.cz (bez slevy)
Produkt: Ariel Mountain Spring gel na praní 3,5 l
Cena bez slevy + doprava: tři sta devět korun
Tato případová studie nastínila jen nepatrně oponu toho, jak většina eshopu a obchodníků všeobecně praktikuje klamavé slevy, ale účinně, protože většina uživatelů důvěřuje tomu, co vidí a neověřuje si, zdali jsou slevy reálné, nebo klamavé.
Jednou mi jeden moudrý člověk pověděl, že bych se měl naučit pochybovat o veškeré informaci, se kterou přijdu do styku a nyní již vím proč. Držím se této rady nejen v případě ověřování reálných slev, když už si opravdu chci koupit nějaké to zboží, ale také v případech, kdy studuji publikované články na internetu, nebo sleduji televizní noviny v televizi. Spousta informaci, která vám je předkládána, jsou lživé, avšak plní svůj účel právě proto, že spousta lidí nezpochybňuje, co je jim předkládáno a nemají ani tendenci rozporovat, či se dopátrávat, zdali zdroj vypustil pravdivé informace či nikoliv.
Proto vás nabádám k tomu, abyste i vy začali pochybovat a využívali svůj vlastní rozum a úsudek hlavně ve chvílích, kdy na vás z poza rohu budou vykukovat informace z novin, televize, reklamy, nebo v podobě slev v obchodech.